Verordening Wmo - de Ombudsfunctie

We staan aan de vooravond van enorme veranderingen. Veel is er al gezegd, we zIjn het niet altijd met elkaar eens, maar één ding is zeker: het gaat om mensen, veelal kwetsbare mensen.

Het gaat om mensen die in veel opzichten afhankelijk zijn van zorg, zorgaanbieders, familie......
Mensen die heel blij zijn als ze geholpen worden, maar ook mensen die, in veel gevallen, bang zullen zijn om kritiek te hebben, hun mond open te doen als er iets fout gaat. Want het is natuurlijk een utopie om te denken dat we de boel zo goed voor elkaar hebben, dat alles direct vlekkeloos verloopt.

En daarom pleit Stadspartij PLOP er nogmaals voor dat er een goede maar vooral onafhankelijke klachtenregeling komt.

Tijdens het opiniërend blok op 9 oktober werd gezegd dat de Ombudsvrouw Tynaarlo, en mevrouw Punt van GroenLinks heeft hier ook aan gerefereerd, er alleen is voor zaken c.q.  klachten betreffende de ISD en dat mensen met klachten betreffende de WMO uiteindelijk naar de Nationale Ombudsman doorverwezen worden.

Het vreemde van deze kwestie is dat, wanneer je op de site van de gemeente lijkt bij het Inwonersplein, je kunt lezen dat mensen met vragen/opmerkingen ,ook over het WMO, hier terecht kunnen. Links van deze tekst staat een kolom met daarin een link naar "klachtenafhandeling". Hierin staat de hele procedure beschreven en uiteindelijk kom je ....jawel, bij de Ombudsvrouw Tynaarlo! Dit is dus verkeerde informatie of, in ieder geval is deze informatie zo verwarrend voor de gemiddelde lezer, dat het zaak is om dit zo spoedig mogelijk te veranderen.

Daarom moge het duidelijk zijn dat wij mede indiener zijn van de motie die betrekking heeft op dit onderwerp!

Lia de Ruiter tijdens de raadsvergadering van 23 oktober 2014

Ook een  voor Assen?