Gevaarlijke verkeerssituatie Kerkplein en Zuidersingel

Assen 2 maart 2014

Aan: Het College van B&W van de gemeente Assen.

Betreft: (Vervolg)vragen over de gevaarlijke verkeerssituatie op het Kerkplein en omgeving en de Zuidersingel

 

Geacht College,

Middels deze brief kom ik terug op de onbevredigende gang van zaken rond het onderzoek dat u, naar aanleiding van vragen van Stadspartij PLOP over de onveilige verkeerssituatie op en rondom het Kerkplein, heeft laten uitvoeren.

Te beginnen met het feit dat het gevoelsmatig een ‘eeuwigheid’ heeft geduurd, voordat u met de uitkomsten ‘naar buiten’ bent gekomen. Daarnaast willen wij onze verbazing uit spreken over de maatregelen die u voornemens  bent te treffen.

Het onderzoek dat de door ons geconstateerde zorgwekkende situatie bevestigt, lijkt bruikbaar voor het treffen van aanpassingen. Echter, als enkel de minst belangrijke (lees niets kostende!) aanbevelingen worden overgenomen maakt dit het rapport waardeloos. Verkeerde zuinigheid laten prevaleren boven veiligheid is een verkeerd signaal naar de verkeersdeelnemers toe.

Lapmiddelen als het plaatsten van obstakels om het voetgangersverkeer naar een gewenste oversteekplaats te dirigeren en het, zonder kanttekeningen te plaatsen, uitleggen van het begrip Shared  Space (als mosterd na de maaltijd!) zijn bijna een belediging voor de betrokkenen,  die zich hebben uitgesproken over de onveilige situatie op de bewuste locatie. Een systeem (Shared Space ) waarbij (spel)regels tot een minimum teruggebracht worden en waar uitgegaan wordt van verantwoord gedrag van de verschillende verkeersdeelnemers is niet aan te bevelen op deze locatie. De praktijk wijst namelijk uit dat in dit soort situaties nog vrijwel altijd het ‘recht van de sterkste’ geldt!

Ook de onveilige verkeerssituatie op de Zuidersingel behoeft meer aandacht.

In antwoord op onze vragen geeft u aan dat de verkeersintensiteit sterk is afgenomen en de maximum snelheid in de 30 km zone steeds beter wordt nageleefd.

Onze eerste reactie was een blije! Echter bij nader inzien (toen we zelf de ‘ruwe’ meetcijfers onder ogen kregen) bleek de hosanna stemming een beetje prematuur!  Wat blijkt? In de tijd (2010) dat de eerste metingen zijn gedaan vonden er op meerder plekken in de binnenstad infrastructurele aanpassingen plaats, onder andere ten behoeve van de af- en aanvoer van verkeer voor het in aanbouw zijnde Citadelcomplex. (NB. In ieder geval Jan Fabriciusstraat is tijdenlang onbegaanbaar geweest) Dit heeft ongetwijfeld invloed gehad op de verkeersintensiteit op de Zuidersingel. Dus de nu geconstateerde afnemende verkeersbewegingen zijn wellicht beter te beschrijven als een teruggang  naar de normale situatie.

En dan de snelheidsmetingen. In uw brief geeft u aan dat de gemiddeld gemeten snelheid op de Zuidersingel tussen de Beatrixstraat en Oosterhoutstraat  (visa versa) is afgenomen van 43 km per uur naar 37 km per uur. (NB. nog steeds ruim boven de toegestane limiet!) Wat ons echter meer zorgen baart is het feit dat bij nadere beschouwing van de cijfers blijkt dat nog steeds meer dan 80 % van de gecontroleerde weggebruikers zich niet aan de voorgeschreven snelheid houdt! En dat zet de door u genoemde positieve resultaten wel in een ander perspectief!

Tot slot nog een 2-tal opmerkingen:

  • Het verplaatste zebrapad ter hoogte van de Oosterhoutstraat en het Drostenlaantje is vrijwel onzichtbaar. Volgens aanwonenden spelen zich hier dagelijks levensgevaarlijke taferelen af en is het aan te raden een soort van aanduiding boven de weg aan te brengen. (iets wat voorheen ook het geval was!)
  • Tijdens overleg met het Bewoners Overleg Centrum over de geplande aanpassingen van de Zuidersingel en haar toekomstige verkeerstromen zou de gemeente de toezegging hebben gedaan dat er geen vaste buslijnen gebruik zouden maken van deze weg. Deze belofte wordt niet gestand gedaan, want de lijndienst richting Meppel voert wel degelijk langs de Zuidersingel.  

College, wat willen wij nu bereiken met deze brief?

Dat u met betrekking tot het Kerkplein en omgeving de situatie nogmaals serieus in ogenschouw neemt en u zich niet enkel laat leiden door financiële motieven om de gevaarlijke en onoverzichtelijke situatie, die grotendeels het gevolg is van de 2 aanwezige bushaltes op het plein, aan te pakken. Dus ook de andere aanbevelingen uit het rapport te heroverwegen en denken in ‘echte’ oplossingen en niet middels halve maatregelen de schijn te wekken tot een afdoende oplossing te willen komen.  

Wat betreft de verkeerssituatie op de Zuidersingel zouden wij ook graag een reactie van u ontvangen op de door ons aangevoerde feiten en zienswijzen.

Benieuwd naar uw reactie wachten wij af!

Kees Boonzaaijer
Namens de fractie van Stadspartij PLOP

Ook een  voor Assen?