Reclame-uitingen op TT-bogen - de antwoorden van het college

Op de schriftelijke vragen aan het college (de brief vindt u onderaan dit artikel) ontving de fractie van Stadspartij PLOP de volgende antwoorden van het college:

 

  1. Het college is geconsulteerd over het aanbrengen van reclame-uitingen op de TT-bogen in de vorm van een pilot voor 2013.

  2. Dit onderwerp is in de collegevergadering van 14 mei aan de orde geweest. De pilot moet u zien tegen de achtergrond van het verkennen van verdienmodellen voor de toekomst van het TT Festival. Zo is het idee ontstaan om de TT Bogen te vermarkten. De ervaringen van dit jaar worden meegenomen in de planvorming voor de toekomst. We hebben overigens niet uitsluitend negatieve reacties op de pilot gekregen, maar ook positieve met suggesties voor kwalitatieve aanpassingen.

  3. Dit project is in samenwerking met de binnenstadsvereniging opgepakt en nader uitgewerkt. Door de binnenstadsmanager zijn bedrijven benaderd met het verzoek of er belangstelling is om de bogen in te zetten als marketing instrument. Zoals al toegelicht betreft het een pilot. Daarom zijn de prijzen laag gehouden. Gemiddelde prijs is € 700,= per uiting.

  4. De doeken zijn ontwikkeld door de binnenstadsmanager is samenspraak met het gemeentelijk apparaat. Van wildplakken is geen sprake.

  5. De pilot zal moeten uitwijzen of er volgend jaar een vervolg komt en zo ja in welke vorm. Die discussie is een onderdeel van de toekomstvisie TT Festival. Het is de bedoeling om het gebruik van de bogen voor deze doeleinden met alle betrokkenen te bespreken en te evalueren.

  6. Zie onze reactie hiervoor.

  7. Wij nemen uw voorstel in overweging. We zullen uw suggestie betrekken bij de ontwikkelingen rondom de toekomst6visie TT festival.

Uiteraard danken wij u voor uw compliment voor het verven van de electronische agendaborden. Wij zijn met u van mening dat de agendaborden meer dan voorheen de aandacht trekken van passanten en beter opvallen in het straatbeeld.

 

Assen, 2 juli 2013

Burgemeester en wethouders van Assen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan:      College van (wnd) Burgemeester en wethouders van Assen


Assen, 24 juni 2013


Onderwerp : reclame-uitingen op TT-bogen


Geacht College,

Zaterdag 15 juni j.l. werd door ondergetekende geconstateerd dat er reclame was aangebracht op de TT-bogen aan de Haarweg.

Diezelfde dag heb ik hierover telefonisch een lid van het college benaderd om te vernemen of dit toegestaan was. Het antwoord was dat ook hij had geconstateerd dat er reclame op de TT-boog aan de Vaart was aangebracht. Mijn conclusie uit dit antwoord was dat het College hoogstwaarschijnlijk niet op de hoogte was van het feit dat er reclame op de bogen mocht worden aangebracht.

Een melding op social media dat de bogen waren verontreinigd met reclame leverde een storm van protesten op, niet alleen uit Assen, maar uit heel Nederland en zelfs uit Frankrijk. De reikwijdte van social media is wereldwijd.

College, de PLOP-fractie heeft n.a.v. het aanbrengen van reclame op de TT-bogen een paar vragen aan U, onduidelijk is wie er verantwoordelijk geweest voor deze gang van zaken.

1.    Is onze conclusie juist dat er geen Collegebesluit is geweest dat aanbrengen van reclame op de TT-bogen toestond?

2.    Zo ja, kunt U dan aangeven wie dan wel het besluit heeft genomen dat er reclame aangebracht mocht worden?

3.    Nieuwsgierig zijn we naar de reden waarom er reclame door een beperkt aantal bedrijven mocht worden aangebracht en moest er betaald worden voor deze reclame?

4.    Wie was verantwoordelijk voor het aanbrengen van de reclameposters of heeft de gemeente zichzelf bezondigd aan wildplakken?

5.    Bent U met ons van mening dat de TT-bogen ontzien moeten worden, gezien het feit dat de letters TT en Bartje beiden symbolen van Assen zijn en om die reden niet voorzien zouden moeten worden reclame-uitingen in welke vorm dan ook. (Bartje plak je ook niet vol met reclame van bijv. klompen).

6.    Is het de bedoeling dat we in de toekomst worden geconfronteerd met nog meer reclame op de bogen of is dit eenmalig?

7.    De aanloop naar de TT is voor veel ondernemers een uitstekende gelegenheid om, zeker nu veel bedrijven het moeilijk hebben, hun bedrijf te promoten. Wij willen U dan ook voorstellen om gedurende de aanloop naar de TT, vanaf plaatsing TT-bogen, ondernemers de mogelijk te bieden om langs bijv. de Haarweg reclameborden te plaatsen, uiteraard met inachtneming van de verkeersveiligheid ter plaatse. Reclameborden zouden geplaatst kunnen worden tussen de hekafscheiding die geplaatst is in het midden van de Haarweg.

 

N.a.v. bovenstaande heeft een gesprek met een directeur van een van de adverterende

ondernemers plaatsgevonden. Uit dit gesprek is gebleken dat de adverterende ondernemers geen blaam treft, maar de gemeente zelf actief betrokken is geweest bij het aanbrengen van de reclame op de bogen. Na dit gesprek is door mij alle relevante info van de social media verwijderd om te voorkomen dat deze bedrijven onterecht in een kwaad daglicht zouden worden gesteld.

Een compliment in Uw richting over de snelheid waarmee het College de TT-letters van de electronische agenda’s in onze nationale kleur Oranje heeft geverfd. Een lang gekoesterde wens van o.a. het TT-circuit is hiermee in vervulling gegaan en de reacties op de wijziging zijn unaniem positief. Ze zijn nu veel beter te zien, was en is een veelgehoorde opmerking.

Uw antwoord met meer dan gewone belangstelling tegemoet ziend,

Namens de fractie van Stadspartij PLOP,
Egbert Prent

Ook een  voor Assen?