Onveilige verkeerssituatie Kerkplein en omgeving - de antwoorden van het college

Op de schriftelijke vragen aan het college (de brief vindt u onderaan dit artikel) ontving de fractie van Stadspartij PLOP de volgende antwoorden van het college:

Het Kerkplein is heringericht in het kader van de Visie Erfgoedkwartier. In een interactief proces met belanghebbenden is het ontwerp en de uitwerking tot stand gekomen. Het proces is regelmatig bestuurlijk teruggekoppeld. Belangrijke uitgangspunten daarin zijn de versterking van de verblijfsfunctie van de Oostersingel, Zuidersingel en het Kerkplein en de reconstructie vanuit cultuurhistorisch oogpunt. Het ontwerp van het Kerkplein is gebaseerd op het Shared Space principe. Gedeeld ruimtegebruik is een verkeersconcept bedacht door Hans Monderman dat de multifunctionaliteit, en daarmee de relatie tussen verkeersveiligheid en de omgeving, van de openbare ruimte centraal stelt. De verblijfsruimte wordt ingedeeld als mensenruimte en wordt niet geïnterpreteerd als verkeersruimte. Een belangrijk kenmerk van Shared Space is de geringe aanwezigheid van verkeersborden en verkeerselementen.

Een ander uitgangspunt van het Kerkplein is de inrichting volgens onze principes rust, ruimte en vlak. Om het Kerkplein ook als evenementenplein te kunnen benutten, is ervoor gekozen om zo weinig mogelijk fysieke obstakels te plaatsen en om geen hoogteverschillen in de bestrating aan te brengen.

De positionering van de bushalte op het Kerkplein past in bovenstaande filosofie. Enige vertraging voor het verkeer is voorzien en is geaccepteerd vanuit de gedachte om de verkeersfunctie te verlagen. De positie van de bushalte is bovendien strategisch bepaald. De verhoogde busperrons geven richting aan de verkeersdeelnemers op het Kerkplein. Om deze reden handhaven we de positie van de bushaltes.

De herinrichting van het Kerkplein is overigens nog niet volledig afgerond. Ten zuidoosten van de trap van de Jozefkerk wordt nog een bloembak met zitelement geplaatst. Deze bank zal het voetgangersgedeelte aan de oostzijde ruimtelijk meer afsluiten, waardoor autoverkeer minder gebruik gaat maken van het voetgangersgedeelte. Ook qua beleving zal de bloembak en bank bijdragen om het gebied als voetgangersruimte te ervaren. De plaats hiervan kan mogelijk nog verbeterd worden om het sluipverkeer zoveel mogelijk te weren. Aan de zuidwestzijde van de trap is al een boom geplant. Zolang het zitelement nog niet is geplaatst, zullen we tijdelijke bloembakken plaatsen, om het misbruik van het trottoir te voorkomen. Dit is vanwege de kou in het voorjaar nog niet gerealiseerd, maar de bakken worden direct na het TT-Festival geplaatst.

We laten direct na de zomervakantie een belevingsonderzoek uitvoeren voor de verkeersdeelnemers op het Kerkplein. Dit onderzoek wordt door de Rijks Universiteit Groningen uitgevoerd. Doelstelling is om een objectief beeld te krijgen van het verkeersgedrag op het Kerkplein en de waardering van de weggebruikers. De RUG wordt gevraagd om de aanbevelingen te verwoorden op welke onderdelen we kunnen bijsturen in het verkeersgedrag en de beleving van het Kerkplein.

Assen, 3 juli 2013

Burgemeester en wethouders van Assen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assen, 14 juni 2013                

 

Aan : Het College van B&W van de gemeente Assen
T.a.v. : De wethouder van verkeerszaken

Betreft : Vragen m.b.t. de onveilige verkeerssituatie op en rond het Kerkplein

 

Geachte heer Langius,

Vorig jaar ben ik al door aanwonenden aangesproken op de bijzonder onveilige verkeerssituatie die zich voordoet op en rond het Kerkplein.

Wat is het probleem? Midden op een van drukste verkeersknooppunten in de Asser binnenstad is een bushalte gesitueerd. Als de halte in gebruik is ontneemt deze grotendeels het zicht op het knooppunt en zorgt zodoende regelmatig voor opstoppingen. Ongeduldige verkeersdeelnemers snijden de weg af. Dit betekent dat ze achter de stilstaande bus, dwars over het voetgangersgedeelte voor de Jozefkerk rijden. Dit afsnijden van de weg doet zich overigens ook voor op de hoek Collardslaan-Hoofdlaan. Dat deze situatie zich voor kan doen is mede het gevolg van het feit dat er geen hoogteverschil is tussen de rijbaan en het voetgangersgedeelte. Na zelf ook geconstateerd te hebben dat de er inderdaad veel (mis)gebruik gemaakt wordt van het voetgangersgedeelte door weggebruikers heb ik eind vorig jaar wethouder Kuin tijdens een informeel gesprek geattendeerd op de situatie. In zijn reactie gaf hij aan dat er in het voorjaar fysieke obstakels (bloembakken of iets dergelijks) geplaatst zouden worden om het afsnijden via het voetgangersgedeelte tegen te gaan.

Wat is de huidige status? De zomer is inmiddels begonnen, het aantal klachten is toegenomen, echter de situatie is nog steeds ongewijzigd. Afgaande op de eerdere reactie is het probleem bekend, maar er is nog steeds niet ingegrepen. Vandaar de vraag: wat de reden is van dit uitstel? Moeten er eerst slachtoffers vallen voordat u ingrijpt, oftewel de put pas dempen als het kalf al verdronken is?

Daarnaast willen wij u in overweging geven een meer geëigende plek voor de bushalte te creëren.

Wethouder graag een reactie op bovenstaande.(NB. Haast is geboden, want de situatie vraagt erom!)

Kees Boonzaaijer,
Namens de fractie van Stadspartij PLOP

Ook een  voor Assen?