Open brief inzake coalitie-overleg

Open brief aan de gemeenteraad van Assen

Beste collega fractievoorzitters

Dank voor de uitnodiging voor het coalitieoverleg op woensdag 31 oktober 2012 in de collegekamer om de behandeling van de begroting voor te bespreken.

Alhoewel wij ons zeer vereerd voelen, maken wij om een aantal redenen geen gebruik van deze uitnodiging. Deze redenen zijn onder andere:

• Stadspartij PLOP maakt geen deel uit van de coalitie. Mag ik uit de uitnodiging opmaken dat u dit ook betreurt en dat u hierdoor de stem van de inwoners van Assen node mist.
  • Dat wij van mening zijn dat de Asser politiek besproken dient te worden in de politieke arena oftewel de raadzaal van Assen.
  • Dat wij geen deel uit willen maken van de achterkamertjespolitiek waartoe uw uitnodiging oproept.
  • Dat wij deze handelswijze ten zeerste afkeuren en nooit uit zouden kunnen en willen leggen aan onze kiezers.
  • Dat u hiermee de inwoners en kiezers van Assen een rad voor ogen draait en het beeld bevestigd van handjeklap, politieke mist en het in stand houden van de achterkamertjes.
  • Dat u hiermee de politiek van Assen een zeer slechte dienst bewijst.

Onder andere om deze reden zullen we nu en in de toekomst, net als in het verleden, ons hiertegen blijven verzetten.

Wel brengt dit ons, beste collegae, tot het volgende voorstel.

Waarom zullen we twee dagen toneelspelen tijdens de begrotingsonderhandelingen als de uitkomst al vast staat.

Ons voorstel is de voorzitter van dit tot voor kort geheim genootschap, de uitkomsten in de raad van aanstaande maandag te laten mededelen. Vervolgens kan de raad hierover stemmen, waarvan de uitkomst al vast staat, en kan de raad naar huis of elders om het dualisme te begraven en te treuren over de aanranding van de Asser democratie.

Met teleurgestelde groet,

Ruud Wiersema