Monitor Sociaal Domein juni 2017

Assen is op de goede weg. De partners in het werkveld zoeken de samenwerking op en weten elkaar beter te vinden. Het onderlinge vertrouwen is hierdoor gegroeid. Het resultaat van die inspanningen zien we terugkomen in de waardering van cliënten in de kwaliteit van de ondersteuning die een positieve beoordeling kreeg.

Er resteren de volgende punten die we onder de aandacht willen brengen.

Het aantal jeugdigen met hulp stijgt. In 2016 zijn dat er 2% meer als het jaar daarvoor. In verhouding met Drentse en de andere gemeenten scoort Assen hoog. En dit is op z’n minst heel bijzonder. Berust dit op toeval of is er sprake van een samenloop van factoren? Niet alleen de stijging van het aantal is een zorgpunt maar er is ook sprake stijging van langdurige zorg waarbij meerdere zorgaanbieders betrokken zijn bij het traject van de jongere. Bovengenoemde roept verschillende vragen bij mijn fractie op. We zijn dan ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek. Wethouder wanneer kunnen wij de eerste uitkomsten tegemoet zien? Is het najaar haalbaar?

De economie groeit. Echter in bepaalde sectoren - ook in het noorden van het land - is er geen personeel dat de vacatures kan opvullen. In Assen zien we ondanks positieve berichten over de economie een toename van het aantal bijstandsgerechtigden. (Voor een deel door nieuwe instroom van statushouders). Kort door de bocht stellen we vast dat er een discrepantie is tussen vraag en aanbod. Onze indruk is dat het volume van het aantal bijstandsgerechtigden niet zal afnemen. Integendeel, als gevolg van automatisering, robotisering en digitalisering dreigen twee tot drie miljoen banen te verdwijnen (Onderzoek Deloitte in 2014). Dit heeft gevolgen voor 30 tot 40 procent van de beroepsbevolking.

In eerdere bijdragen hebben we het college verzocht de mogelijkheid te onderzoeken voor vrijstelling van de sollicitatieplicht voor de groep langdurige werkzoekenden. Wethouder Smit had toegezegd dit punt bij staatssecretaris mevrouw Klijnsma onder de aandacht te brengen. We zijn benieuwd naar de uitkomst hiervan. Overigens hebben vier gemeenten van de staatssecretaris toestemming gekregen voor hun experimenten om bijstandsgerechtigden hun uitkering te verstrekken met meer vrijheden en minder dwang. We koppelen meteen hieraan de vraag of het college/de wethouder bereid is deze mogelijkheid ook voor Assen te onderzoeken.

Tijdens de tweede bijeenkomst met het werkveld werd het punt van de casusregie naar voren gebracht. Iedereen is het erover eens. Een zorgvraag, een plan en een regisseur. Maar hoe zit dat nu precies bij complexe meervoudige problematieken. Waar ligt de regie?

Positief vindt Plop de genoemde experimenteerruimte in de kadernota waarbij de toetsing van aanvragen regelluw wordt beoordeeld. Dit biedt perspectief voor innovatieve werkwijzen. In het verlengde hiervan ondersteunen wij het afschaffen van de eigen bijdrage bij de WMO voor de zeer kwetsbare bewoners. De vraag is nu: ‘Waar ligt precies de grens’

Tenslotte wethouder, tijdens de bijeenkomst hield de vertegenwoordiger van de Participatieraad gezien de veranderende samenstelling van de jongerenpopulatie een pleidooi voor gekleurde hulpverlening. Er wordt niet geregistreerd op nationaliteit of etnische afkomst echter de problematiek ligt op straat. Graag de reactie van de wethouder.

 

Noes Solisa tijdens de raadsvergadering van 29 juni 2017

Ook een  voor Assen?