Nota parkeerbeleid

De vele veranderingen/verhogingen in deze nota zijn hoofdzakelijk ingegeven door het feit dat de ‘melkkoe’ inmiddels leeggemolken is en het water de gemeente Assen tot aan de lippen blijft staan, dus er zal iets moeten gebeuren. Aan impopulaire maatregelen valt niet te ontkomen. Zoeken we het niet in het parkeerbeleid, dan zullen andere bronnen aangeboord moeten worden, die de Assenaar wellicht nog veel meer raken. Als je bestuurlijke verantwoording neemt in deze financieel moeilijke tijd ontkom je er niet aan concessies te moeten doen. Daar wij altijd een duidelijke bestemmingsvoorkeur voor het Veemarktterrein hebben uitgesproken was de invulling van het terrein een heet hangijzer bij de coalitiebesprekingen. Resultaat van de onderhandelingen is dat er gekozen is voor een soort van ‘gulden middenweg’. De bouwplannen voor op het Veemarktterrein (waarvan de voorbereidingen al in een ver gevorderd stadium waren) zijn omgezet naar eventuele nieuwbouw aan de rand van het terrein (o.a. Paul Krugerstraat). Hiermee hebben wij bereikt dat het Veemarktterrein behouden blijft als evenemententerrein. Blijft over het gratis parkeren!

Ik zal de koe gelijk maar bij de horen vatten. De fractie van Stadspartij PLOP blijft bij haar standpunt dat de gemeente Assen een verkeerd signaal afgeeft door betaald parkeren in te voeren op het Veemarktterrein. Met deze vorm van gastvrijheid onderscheiden wij ons nu van andere gelijk-grote steden in de verre omtrek  (geen sprake van voortschrijdend inzicht!). Echter wij zijn er ons ook wel degelijk van bewust dat een aantrekkelijke binnenstad niet alleen gecreëerd wordt middels ‘gratis parkeren’ in de ring rond het centrum. Een gastvrije en bruisende stad zijn en blijven, betekent dat je je moet blijven promoten/positioneren. En daarbij zullen ook de binnenstad ondernemers zich moeten doen laten gelden. Uit een rondvraag onder deze ondernemers blijkt nu dat zij de wens hebben opgevat om de bezoekers (inclusief auto’s) zo diep mogelijk het centrum in te lokken. Mogelijkheden te over zou je zeggen gezien de grote leegstand in onze parkeergarages. Maar hoe krijg je ze zover, want er blijft een prijskaartje aan hangen? Wat PLOP betreft zijn het hier de binnenstadondernemers (winkels en horeca!) die hun dadendrang kunnen tonen. Zij moeten de ‘gratis parkeerders’ een alternatief bieden. En dit lijkt te zijn gevonden in hun plannen om kortingskaarten voor de parkeergarages te verstrekken bij gedane aankopen. Het mes snijdt hier aan 2 kanten. De bezettingsgraad van onze ‘parkeerbunkers’ neemt toe en gratis parkeren blijft mogelijk (uitkomsten van het Grontmij onderzoek ondersteunen de gedachte dat een groot deel van de huidige veemarktklanten gebruik zal maken van de parkeergarages als de parkeerkosten(deels) gecompenseerd worden). Omdat deze optie natuurlijk wel gebaat is bij een  hoge dekkingsgraad onder de participerende ondernemers, de vraag aan de wethouder of zij ons duidelijkheid kan verschaffen over het aantal participanten en welke dit zijn.

Dient wel opgemerkt te worden dat de verstrekking van kortingskaarten door supermarkten(zoals nu voornamelijk het geval is) niet voldoende zal zijn om de gewenste verschuiving van ‘Veemarktparkeren’ naar ‘Parkeergarageparkeren’ te realiseren. Dit omdat de te bereiken doelgroep meer de zogenaamde ‘Funshoppers’ en horecabezoekers zijn.

PLOP heeft er minder moeite mee dat de groep forenzen die dagelijks uit kostenbesparende overwegingen hun auto op het Veemarktterrein stallen in plaats van op het terrein van Prorail, hiervoor een geringe vergoeding betalen (maximaal 5 euro).  Daarnaast gaan wij er vanuit dat de kostenverlaging voor langparkeerders in de parkeergarages ook een positief effect zullen sorteren.

Komen wij bij de uitbreiding van het betaald ‘Straatparkeren’. Gezien de lage bezettingsgraad op doordeweekse dagen zijn wij erg benieuwd naar de visie van het College wat dit extra gaat opleveren. Wij zien er in ieder geval weinig heil in. Staan de inkomsten in verhouding met de extra inzet en kosten? Zal dit geen effect sorteren in een verschuiving naar straten met ‘Vergunningparkeren’?  Of wordt hier het  ‘Vrijparkeren’ ook naar een later tijdstip verplaatst? Wij kunnen ons er wel iets bij voorstellen dat de aanwonenden niet blij zijn met zo’n maatregel. Visite verwijzen naar een veraf gelegen parkeerterrein/parkeergarage of het bezoek aanraden pas na  21.00 uur te komen! Wij maken ons sterk dat zelfs het aanpassen van de parkeerborden al meer kost dan dat de uitbreiding oplevert! Graag willen wij de wethouder de kans geven ons middels een logische onderbouwing te overtuigen van ons ongelijk!

Bij het eventueel (deels!) instemmen met de voorstellen wenst de PLOP-fractie bovenstaande aannames na verloop van tijd te toetsen. Wij stellen ons voor dat dit plaats zal vinden aan de hand van de jaarcijfers van Parkeerbeheer. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de nu te nemen besluiten eeuwigheidskarakter hebben. Bij gebleken miscalculatie moeten maatregelen als deze terug te draaien zijn!


Kees Boonzaaijer tijdens de raadsvergadering van 23 oktober 2014

Ook een  voor Assen?